Ünnepi kiadásokra átlagosan 129 000 forinttal terveznek idén a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 000 forintos keretben gondolkodnak.
A többség az aktuális havi jövedelméből fedezi a költségeket. A nagy karácsonyi sütés-főzéshez az anyagi nehézségek idején is ragaszkodunk, a vásárlási szokások viszont változnak: minden harmadik ajándékvásárló külföldi webshopból rendelne, és már minden ötödik háztartás nyitott a mesterséges intelligencia használatára az előkészületekben – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.
A karácsonyi büdzsét idén átlagosan 129 ezer forintra tervezik a magyarok, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is – ez 26 százalékos, tehát az inflációt bőven meghaladó – növekedés a tavalyi évhez képest. A kiadások fedezéséhez a lakosság egyharmada erre a célra félretett megtakarítását használja, a többség az aktuális havi jövedelmére támaszkodik, hitelben pedig 11 százalékuk gondolkodik. Az év végén a dolgozók 18 százaléka számít munkahelyi juttatásra, azaz pulykapénzre. Saját bevallása szerint a magyarok közel fele hajlamos túlköltekezni az ünnepek alatt, 14 százalékuk olyannyira, hogy januárban vissza kell fognia költéseit.

A karácsony lelke: sütés-főzés és feldíszített fa
A karácsonyi szokások közül a nagy ünnepi sütés-főzés az, amit a magyarok a legkevésbé engednének el – még anyagi nehézségek esetén sem mondanának le róla. A karácsonyi menüre idén az átlagos költségkeret 45 ezer forint. A hangulat megteremtéséhez természetesen a karácsonyfa is hozzátartozik: tízből heten állítanak fát, és ahogy az elmúlt években, idén is hódít a műfenyő (55%), a vágott (30%) és az élő fenyő (9%) előtt – a karácsonyfát választók átlagosan 13 700 forintot költenek rá.
Idén többen és tudatosabban ajándékoznának
A Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint idén a háztartások háromnegyede tervez ajándékozni karácsonykor – ez az arány 2022 óta folyamatosan nő. Ugyanakkor a magyarok mintegy fele egyfajta kötelező elvárásként éli meg az ajándékozást, amit szívesen elhagyna. Azok, akik meglepik családjukat, barátaikat, átlagosan 46 000 forintos keretben gondolkodnak, és a többség legfeljebb 6 embernek vásárol. A megfontolt költekezésre utal, hogy 85 százalékuk próbálja csökkenteni valamilyen módon az ajándékra szánt kiadásait, például ár-összehasonlító oldalakat böngész, kisebb meglepetéseket választ, mint a korábbi években, vagy kifejezetten akciós, leárazott termékeket keres.
Mi és hogyan kerül a fa alá?
Karácsonyra a magyarok fele inkább tárgyi ajándékot ad, 11 százalékuk élményekkel kedveskedne, 39 százalékuk pedig mindkét típusban gondolkodik. A tárgyi meglepetések listáját továbbra is a szépségápolási cikkek, illatszerek (43%) vezetik, a ruhanemű népszerűsége pedig 8 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, így 41 százalékkal a második helyre került. A dobogó harmadik fokán a játékok (37%) állnak. Sokan adnak prémium-élelmiszert ilyenkor, illetve bár az olvasás kevésbé népszerű, a könyv bekerült a TOP5 ajándék közé. A streamingelőfizetések is egyre népszerűbbek: a 30 év alattiak közel tizede ilyet adna karácsonyra.
Az ajándékvásárlók kétharmada online is rendel ajándékot. A többség még mindig a hazai webshopokat részesíti előnyben, ugyanakkor már minden harmadik ajándékvásárló külföldi webáruházakból tervez rendelni. A digitális eszközök térnyerését mutatja az is, hogy a válaszadók ötöde nem zárja ki, hogy mesterséges intelligenciát is bevet az ünnepi készülődés során – például dekorációs ötletekhez, receptek kereséséhez vagy bevásárlólista összeállításához.
A Black Friday már nem a régi
A magyarok háromnegyede már december előtt elkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését – ötödük kifejezetten a Black Friday-akciók miatt időzít korábbra. Ugyanakkor a leárazások varázsa fakul: tízből heten úgy látják, ma már akár hetekig tart ez az időszak, így kevésbé érzik kihagyhatatlannak az ajánlatokat. Ennek ellenére a lakosság harmada (34%) idén is tervez vásárolni novemberben.

| Cofidis Hitel Monitor – 2025 negyedik negyedév:
· A magyarok 29 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből. A háztartások szubjektív anyagi helyzetének értékelése valamelyest javult az elmúlt fél évben, jelenleg a 2022 márciusi szinten van. · A válaszadók 12 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben, 3 hónapon belül pedig 3 százalékuk. A tervezett hitelösszeg jelenleg 1,1 millió forint. A legnépszerűbb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. · A leggyakoribb tervezett hitelcélok a lakásvásárlás és -felújítás (29-29%), harmadik helyen az autóvásárlás áll (23%). Ugyanakkor 15 százalék el tudja képzelni, hogy hitelt vegyen fel egészségügyi kezelés finanszírozása céljából. · Az elmúlt évben személyi kölcsönt legtöbben háztartási gépek vásárlására vettek fel (23%), de ismét nőtt azok aránya is, akik a háztartási bevételek-kiadások egyensúlyban tartása okán választották (18%). A felvett áruhiteleknél is a háztartási gépek vezetnek (44%), míg bútorvásárlásra egyre kevesebben veszik igénybe (18%). |

